Rodzaje rond - podstawowe informacje


Rondo to potoczna nazwa skrzyżowania o ruchu okrężnym. 
Niestety nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących poruszania się na tych skrzyżowaniach. Do zasad poruszania się po rondzie różnie podchodzą specjaliści, policjani drogówki czy sami egzaminatorzy. 

Przedstawiam zatem ogólne zasady poruszania się po rondach zgodne z obowiązującymi przepisami Kodeksu Drogowego.

Ronda - podstawowe informacje:


Znak nakazu C-12 - ruch okrężny - nakazuje jazdę dookoła wyspy w kierunku pokazanym na znaku. Tak oznakowane rondo to skrzyżowanie równorzędne z ruchem okrężnym. Pierwszeństwo , zgodnie z zasadą prawej ręki, ma pojazd wjeżdżający na rondo.




W Polsce prawie na wszystkich rondach znak C-12 występuje ze znakiem A-7 - ustąp pierwszeństwa.






Na takim rondzie wjeżdżający musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po rondzie i nadjeżdżającym z lewej strony. 


Znak C-12 wraz z A-7 stosowany jest również na skrzyżowaniu z wyspą centralną, sterowanym sygnalizacją świetlną. Tu kierowcy stosują się do sygnałów świetlnych. Takie skrzyżowanie traktować należy jako rondo tylko wtedy gdy sygnalizacja świetlna jest wyłączona lub na sygnalizatorach świeci się żółte, migające światło.

Na polskich drogach spotkać można ronda dwu i trzypasmowe, na których wjazdy na rondo oznakowane są odpowiednimi znakami pionowymi, wskazującymi dozwolone kierunki jazdy z poszczególnych pasów oraz strzałkami kierunkowymi namalowanymi na jezdni. 








RODZAJE ROND


  • jednopasmowe np.:




  • dwu lub trzypasmowe (więcej informacji tutaj)


Ronda z dwoma pasami wokół wyspy i jednopasmowym wylotem


Zjazd z jezdni ronda możliwy jest wyłącznie z prawego, zewnętrznego pasa ruchu. Zmieniając pas ruchu przed opuszczeniem ronda musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się tym pasem. Na tym rondzie zakaz zmiany ruchu podczas jazdy wskazuje nam linia ciągła oraz strzałki kierunkowe namalowane na jezdni ronda.



W zależności od wielkości, ronda dzielimy na:


  1. mini - z wyspą środkową (jej średnica nie przekracza 10m)
  2. małe ronda - śr. zewn. nie większa niż 40m z jednopasmową jezdnią wokół wyspy środkowej
  3. średnie ronda - średnica do 65m, mają jedno lub dwupasmową jezdnię wokół wyspy, mogą mieć więcej niż 4 wloty, charakteryzują się utrudnionym manewrem zmiany pasa ruchu na rondzie podczas jego opuszczania.
  4. duże ronda - śr. powyżej 65m, dwu lub trzypasmowe, charakteryzuje się płynną zmianą pasa ruchu na rondzie
Dodatkowo rodzaje rond (pochodzące z USA i np. Holandii) to ronda: spiralne, turbinowe, półturbinowe.

  • Ronda turbinowe
Charakteryzuje się wymuszeniem na kierowcy odpowiedniego przejazdu dzięki wyraźnie oznakowanym wlotom a przede wszystkim uniemożliwieniu zmiany pasa ruchu na jezdni ronda.





  • Ronda spiralne

Na dominującym kierunku ruchu wloty są dwupasmowe a na kierunku podrzędnym jednopasmowe. Tu także bardzo ważne jest zajęcie odpowiedniego pasa przed wjazdem na rondo, zgodnie z obranym kierunkiem jazdy. Na jezdni ronda wokół wyspy środkowej tworzą nowe pasy ruchu. 

  • Ronda półturbinowe
Na takim rondzie pasy ruchu wyróżnione są zarówno przed wjazdem jak i na jezdni ronda. 

Zasady jazdy, zajmowania pasów ruchu oraz włączania kierunkowskazów zostaną omówione w odrębnym poście.